תקשורת חזותית מהווה חלק גדול מהחיים המודרניים. כיום ניתן לראות תקשורת חזותיות בכל מקום: בין אם בעיתונים, באריזות של מוצרים ובשלטי חוצות ובין אם בתוכניות טלוויזיה, סרטים ובאתרי אינטרנט. למעשה תקשורת חזותיות נמצאות בכל מקום אליו נפנה את מבטנו.
לתקשורת חזותית יש את היכולת להעביר רעיונות שלמים במבט עין חטוף, לפנות ישירות לתת המודע ולהשפיע על אמונות ודעות, נורמות התנהגות וצריכה ועוד.

מה מרכיבה תקשורת חזותית?
תקשורת חזותית משמשת להעברת מסר באמצעות מכלול החושים. אם נכלול בין ה”חושים” המקובלים גם שפה, נקבל למעשה שפה חדשה בה ניתן להעביר תכנים באופן אפקטיבי בהרבה מפנייה באמצעות מילים בלבד. חשבו על תמונה של מסדרון ריק. עכשיו חשבו על אותה התמונה עם מוזיקה מאיימת המלווה אותה. היצ’קוק אמר שמה שמפחיד אנשים הוא לאו דווקא חוסר הידיעה של מה שהולך לקרות אלא דווקא הידיעה והציפייה הם אלו המגבירים את הפחד. אילו תמונת המסדרון הריק המלווה במוסיקה מאיימת הייתה מופיעה בסרט כלשהו, אנו כצופים נדע באופן מיידי כי משהו רע הולך להתרחש, למרות שדבר עדיין לא קרה ולמרות שכלום לא נאמר.

לא רק שימוש בקול, גם וריאציה ויזואלית על מסר מילולי יכולה להיות בעלת השפעה רבה. אם אכתוב פה “קרקס” המסר המילולי יועבר. היתקלות באותו מסר מילולי ממש כאשר הוא מופיע על גבי שלט חוצות, בפונט הנכון ובצבעי צהוב ואדום יעלה בנו זכרונות וציפיות רגשות ומחשבות שיצרו ביחד מסר שלם הרבה יותר מעצם קיום המילה בלבד.

מה אין ומה אאוט?

חווית הקניות במאה העשרים ואחת השתנתה. היום אנשים רבים קונים מגוון של מוצרים באמצעות האינטרנט, מבלי לחוות אותם ישירות, בידיים. מעצב גרפי טוב, יכול להציג מוצר כקורץ הן באופן ישיר באמצעות קטלוגים וירטואליים, והן באמצעים עקיפים כגון עיצוב תוכניות טלויזיה תוך שימוש באותם מוצרי צריכה. היום חלק גדול מעולם הפרסום עובר דרך פרסום עקיף, ותפקיד האחראי על התקשורת החזותית בפרויקט מעין זה הוא משמעותי.

תקשורת חזותית היא לא רק העצמה, היא גם בחירה

אומרים שמה שהופך צלם לצלם טוב היא היכולת להבחין בפרטים, להתמקד בהם ולתת להם פוקוס בזמן שמרבית האנשים לא היו שמים לב לפרטים אלו. נבט קטן הצומח בין מדרכות עירוניות שבורות עלול ללכת לאיבוד אלא אם כן צלם מוכשר יתפוס אותו ויתן לו מקום של כבוד בעין המצלמה. אותו נבט תמים הופך לסמל של התחדשות, של תקווה, של חיים חדשים – וזה מבלי לאמר ולו מילה אחת. באותה המידה הצלם יכול היה להתמקד במדרכות השבורות, בקבצן זקן הישן לצד הכביש, בבקבוק שבור. המסר במקרה הזה היה משתנה מאד. גם כאשר כל המרכיבים החזותיים נמצאים וכל מה שהאמן עושה הוא לבחור במה להתמקד מבין הדברים הקיימים, עצם המיקוד מעניק משמעות בהתאם לרצונו ולתפיסת עולמו של האמן.

השפעת התקשורת החזותית על החברה והפוליטיקה

אחד הכלים החדשים המשמשים את החברה והפוליטיקה ככלי ליצירת שינוי הוא הממים המופיעים ברשתות החברתיות. תכנון ועיצוב ממים כאלו מעורר הדים וסערות ציבוריות, מעלה מודעות לסוגיות שונות ואף יכול להוות סוכן שינוי של ממש בערכים ובנורמות התנהגותיות בחברה ובפוליטיקה. עיצוב מם אפקטיבי הוא תוצר של הבנה בתחום התקשורת החזותית והיכולת להעביר מסרים מלאים באופן מרוכז ואפקטיבי הפונה ישירות לרגשות.

היום תחום התקשורת החזותית הוא אחד התחומים המבוקשים ללימודים. לאחר לימודי תקשורת חזותית ניתן להתמחות במגוון רחב של תחומים, החל בפרסום, דרך עיצוב אתרים וכלה בעיצוב אופנה או עיצוב תעשייתי. הלימודים הם קשים, הקבלה אינה פשוטה אך הדרישה ממשיכה לעלות הן בגלל ההשפעה הרבה שיש לתקשורת החזותית על חיינו כיום, והן בגלל מגוון התחומים בהם התקשורת החזותית משפיעה.

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות

Call Now Button דילוג לתוכן